
Artikler
Tag de kritiske briller på og få øje på skole-hjem-samarbejdets blinde vinkler
Tag de kritiske briller på og få øje på skole-hjem-samarbejdets blinde vinkler Af Maria Ørskov Akselvoll Denne artikel peger på særligt to områder i skole-hjem-samarbejdet, der kalder på mere ledelse: den digitale kommunikation og triv[1]selsarbejdet.
Ledelse I Morgen (Tidsskrift for pædagogisk ledelse
Nye reproduktionsstrategier i middelklassen?
Artiklen diskuterer konturerne af nye reproduktionsstrategier i de danske øvre middelklasser. I deres klassiske arbejder identificerer Bourdieu og Passeron to forskellige strategier for den franske middelklasse i forhold til at reproducere familiens resurser igennem uddannelsessystemet
«Så kommer de andre med deres fineretter og så står jeg bare der med denåndssvage pizza»
Forældre til skolebørn forventes i stigende grad at involvere sig i sociale arrangementer,der skal fremme god trivsel i skolen.
Tidsskrift for professionsstudier 25, december 2016
Det digitaliserede skole-hjem-samarbejde i et forældreperspektiv – om forældres forskellige involveringsstrategier på Forældreintra.
Redaktionel indledning, Tema: Institution og familie – Intensiveret samarbejde og forskydninger af ansvar.
Forældresamarbejde og inklusion. Afdækning af et vidensfelt i bevægelse
De senere år har der været et tiltagende fokus på udvikling af mulighederne for at skabe en inkluderende folkeskole – og som en del heraf har der mange steder været arbejdet med at udvikle indsatserne omkring forældreinvolvering og – samarbejde.
Rapport fra Undervisningsministeriet