Skip to content
Magazine icons created by Freepik - Flaticon

Magasiner

Det grænseløse forældreskab: Sådan kan pædagoger hjælpe

Hvordan kom vi fra tydelige rammer og ’Nej, fordi jeg siger det’ til, at forældre skal forhandle med deres børn? Forældre er blevet mere usikre på deres rolle, og her kan pædagogerne støtte med deres erfaring og faglighed.

bupl.dk 09/01/2025

Familielivet bremser oftest kvinders karriere

Kvinderne trækker fortsat det største læs i hjemmet – særligt mentalt. For Sandra Lynggaard er det tydeligt, at hun bliver mødt af andre forventninger end sin mand.

IDA.dk 04/03/2024

Det grænseløse forældreskab

Mit barn er specielt. Vi får mere og mere unikke navne. Navnet skal udtrykke, hvem han eller hun er. Som pædagog og lærer skal du forstå lige præcis, hvem mit barn er, før du kan møde det. Billede er fra en webshop der sælger ‘Bibs de luxe navnesutter’

Bibliotek for læger 03/09/2024

Sociolog: "Mænd bliver oplært til at give the mental load til kvinder"

Mental load er et ligestillingsproblem, men ikke et, som kun skal tages op i hjemmene. For det stikker dybt og helt ned i samfundets forventninger til kvinder og mænd, siger familiesociolog Maria Ørskov Akselvoll.

Woman 24/11/2024

De har undersøgt risikoen for at få stress og depression. Og særligt én gruppe stikker ud

Kvinder har højere risiko for at få stress og depression end mænd, viser ny undersøgelse. Især kvinder i 30’erne er ramt.

Femina Update 15/10/2023

“Jeg bruger mere tid på at skrive med forældre end at forberede min undervisning.”

Forældre blander sig mere og mere i lærernes og pædagogernes arbejde. Går det ud over børnene?

Zetland, 25/10/2023

Forsker: Skal forældre virkelig bruge fire-fem fridage om året på skolearrangementer?

’Det grænseløse forældreskab’ hedder en ny bog af sociolog Maria Ørskov Akselvoll, som tidligere har skrevet ph.d. om skole-hjemsamarbejde. Hun opfordrer til, at man ser på, om de mange, mange forældrearrangementer virkelig gavner eleverne og opfordrer til, at lærernes tager kontrollen tilbage.

Folkeskolen.dk 18/05/2022

Tidens forældreskab rummer et paradoks, mener ekspert - og du har nok selv mærket til det

74 procent af VORES BØRNs læsere føler sig utilstrækkelige i forældreskabet. Men der er, ifølge eksperter, ingen grund til at slå dig selv i hovedet med idealer om det gode familieliv, og det er også tilladt at være skeptisk og sige nej tak, når omgivelserne bombarderer dig med bud på, hvordan du bliver den allerbedste mor eller far. Det er budskabet i en ny bog, hvor tidens forældreskabsideal kommer under

Vores Børn, 22/05, 2022

Zetland 07/09/2022

Portræt af en forældregeneration i højeste gear

Moderne forældre tror, at alt, hvad de gør – eller ikke gør – er afgørende for deres barns udvikling. Udviklingen af en forældregeneration i alarmberedskab har betydning for det møde, som de pædagogiske medarbejdere har med forælderen, lyder det fra sociolog Maria Ørskov Akselvoll, der forsker i det grænseløse forældreskab

LFS Nyt, nr. 10 2022

Mor klarer skole-hjem-samarbejdet – fordi det er mest ’praktisk’

Når der skal tjekkes Aula, laves legeaftaler og arrangeres klassefest, er mor i overvældende grad mere på banen end far, viser en ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn. I hvert fald, hvis man spørger kvinderne. Det skyldes både økonomiske strukturer og højere forventninger til mor, siger sociolog Maria Ørskov Akselvoll. Selv synes forældrene, at det handler om praktik og evner.

Skolebørn nr. 2 2021

Corona har givet nye rutiner, når forældre og børn bydes velkommen til skolen

Corona har ændret skolestarten for landets børn og forældre. Vær klar i forventningsafstemningen og tæm ambitionerne, når forældresamarbejdet sparkes i gang, lyder rådet fra forskere og en børnehaveklasseleder.

Folkeskolen.dk 10/08/21

Historisk har der aldrig været så mange forventninger til forældre som i dag

Gode forældre bør engagere sig, lyder tidens krav. Arrangere legegrupper, spise fællespizza, bruge sprogkufferter derhjemme og følge med i digital kommunikation fra institutionen. Men far og mor er under massivt pres og tør sjældent sige nej, siger sociolog Maria Ørskov Akselvoll og opfordrer dagtilbud til at være mere opmærksomme på, hvad de kræver af forældre.

Magasinet I Børnehøjde, nr. 2, 2021

Når forældre bliver for meget

Problemer med forældresamarbejdet smitter af på ­læreres lyst til at blive i jobbet. Danmarks Lærerforening og Skole og ­Forældre er enige om, at der er brug for klare regler for kommunikationen og sprogbrugen mellem skole og hjem.

Folkeskolen.dk 17/01/20

Sociale arrangementer: Mest for kernefamilier?

Sociale arrangementer uden for skoletiden styrker elevernes følelse af at høre til i klassen, mener 8 ud af 10 forældre, ifølge en undersøgelse blandt 961 skoleforældre. Det er dog ikke nødvendigvis alle, der føler sig lige velkomne.

Skolebørn nr. 1

Magasinet Vejlederforum, nr. 2 2019 

Lærer om Aula: Der er brugervenligheden til forskel

På fire skoler gør de klar til som et pilotforsøg at lukke forældrene ind på skolernes nye samarbejdsplatform Aula efter vinterferien. En forsker har repræsenteret forældreperspektivet som "kritisk ven" i udviklingen af det nye system, som alle skoler tager i brug efter sommerferien.

Folkeskolen.dk 08/02/2019

Forældresamarbejdet er designet til overskudsforældre

Vi spænder ben for børn fra resursesvage hjem, når vi insisterer på et stadig mere intensivt skole-hjem-samarbejde. Det passer bedst til højtuddannede kernefamilier, advarer ph.d. Maria Ørskov Akselvoll.

Folkeskolen.dk nr. 14 2019

Ny undersøgelse: Brugerbetaling breder sig på folkeskolerne

Tre ud af fire lærere oplever, at der i stigende omfang bliver opkrævet brugerbetaling af forældre på deres skole. Dybt alvorligt, advarer forsker og forældreorganisation – og et grundlæggende brud på loven om, at der skal være lige adgang til undervisning.

Folkeskolen.dk 25/01/2018

Forældre har forskellige strategier

Forældre har forskellige syn på opdragelse og deres rolle i deres børns skolegang afhængig af hvor lang en uddannelse de har. Det fandt sociolog Maria Ørskov Akselvoll ud af, da hun som led i sin ph.d. gennem en årrække har fulgt flere skoleklasser for at undersøge, hvordan samarbejdet med forældrene foregik. Overordnet set har forældre typisk fire forskellige strategier til at håndtere skolens krav og forventninger på.

Skolebørn nr. 2 2018

Forsker: Vi overser forældrenes forskellige perspektiver

Når man taler med de forældre, der ikke engagerer sig i klassefællesskabet, forstår man hvorfor de ikke gør det. Men der er som regel gode grunde det, lyder det fra forsker og forfatter til bog om samspillet mellem skole og hjem, som udkommer i morgen. Bogen kan downloades gratis af DLF-medlemmer.

Folkeskolen.dk 15/08/2018

Hierarkier i forældregruppen rammer børnene

”Jamen, så blev vi jo enige om det!” Nogle forældre er mere populære og bestemmer mere end andre, når der diskuteres vigtige emner på forældremødet, eller når der skal arrangeres. Det oplever næsten halvdelen af forældrene i folkeskolen, viser en ny undersøgelse. En høj grad af hierarki kan skade fælleskabet og samarbejdet i forældregruppen – og det smitter af på eleverne.

Skolebørn nr. 4 2018

Skolen byder forældrene op til en kompliceret dans

Forskningen viser, at forældrenes aktive deltagelse har en positiv indflydelse på børns læring og trivsel. Derfor vil skolen gerne samarbejde med forældrene. Udfordringen er at få alle forældre involveret – og at sikre, at der er tale om et reelt samarbejde.

Skolebørn nr. 1 2017

Skoler organiserer børns leg i fritiden – tema om legegrupper.

skolepædagoger er med i organiseringen af legegrupper, der styrker fællesskabet. Men grupperne er også et pres.

Børn & Bøger nr. 13 2017

ForældreIntra belaster mange forældre

Ph.d.-afhandling viser, at forældre gerne vil involvere sig i børns liv, men nogle kan ikke honorere skolens digitale forventninger.

Børn & Bøger nr. 2 2017

ForældreIntra kræver konstant opmærksomhed...

Husk matematikbogen og legegruppen, og hav ugeplanen ved hånden. ForældreIntra har skabt en hel ny forældregeneration, der aldrig misser en besked. Det har ændret forholdet mellem skole og hjem fundamentalt – og udvisket grænserne mellem køkkenet og lærerværelset.

Zetland.dk 6/2/2017

En lærer siger undskyld for grænseløse krav. Har forventningen til forældre taget overhånd?

Skole-hjem-samarbejdet er intensiveret over de seneste 50 år. Skolen forventer og kræver langt mere af forældre end tidligere. Udviklingen hører blandt de væsentligste i skoleverdenen. Men nu siger en lærer undskyld. For er vi sikre på, at jo mere forældre er involverede i deres børns skolegang, jo bedre går det børnene?

Zetland.dk 24/10/2017